Warto wiedzieć

Przydatne wskazówki przed zakupem oraz po zakupie automatyki, bram, drzwi.

Na co zwrócić uwagę przy zamówieniu bramy?

Jak wybrać bramę garażową? 6 błędów, których powinieneś unikać

Zakup bramy garażowej to poważna decyzja i nie lada wydatek. Dlatego też nie można sobie pozwolić nawet na najdrobniejszy błąd. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę jeszcze przed zamówieniem bramy garażowej, często na etapie budowy, by nie popełnić jednego z poniższych błędów.

Najczęściej wybieranym rodzajem bramy garażowej jest brama segmentowa. Charakteryzuje się ona doskonałymi parametrami izolacyjnymi. Ponadto ten rodzaj pozwala na wykorzystanie w pełni powierzchni garażu. Jeśli planujesz taką bramę w garażu, musisz wiedzieć, na jakie elementy zabudowy zwrócić uwagę, by uniknąć zbędnych kosztów lub nawet nie uniemożliwić sobie jej montażu w przyszłości.

  • Ściany garażu: zwróć szczególną uwagę na elementy, które mogą być problemem podczas montażu, czyli rury, belki konstrukcyjne i okna umieszczone na wysokości prowadnic. W tym zakresie trzeba również uwzględnić takie elementy na suficie.
  • Wymiary garażu: jeśli chodzi o bramy garażowe, warto również zwrócić uwagę na wymiary, szczególnie na tzw. głębokość wbudowania (długość garażu) – nie zamontujesz bramy automatycznej z napędem, jeśli wartość ta będzie niższa niż 3,3 m. Oczywiście wartość minimalna zależna jest od wysokości bramy, wybranego napędu oraz typu prowadzenia.
  • Nadproże: by zamontować standardowe prowadzenie bez dopłat, należy wybrać nadproże o wysokości min. 210 mm.
  • Węgarki: czyli wewnętrzne przestrzenie boczne, mierzone od krańca otworu wjazdowego do ścian pomieszczenia. Wymogi określają, że powinny one mieć min. 100 mm szerokości. Taka wartość pozwala na zamontowanie dowolnego prowadzenia.

2. Wymiary bramy garażowej

Rozmiar bramy ma ogromne znaczenie – to on w dużej mierze odpowiada za to, czy jej użytkowanie będzie komfortowe. Jest on uzależniony od kilku czynników, które również warto wziąć pod uwagę. Oto one:

  • Samochód: trzeba wziąć pod uwagę jego wymiary. Oczywiście najlepiej zrobić większą bramę, wówczas przy zmianie samochodu na większy nie będziemy mieli problemów.
  • Usytuowanie garażu i bramy: jeśli podczas wjazdu do garażu musimy manewrować autem, warto zastanowić się nad większą bramą.
  • Wymiary garażu: na etapie projektowania garażu warto zwrócić uwagę na to, czy będziemy wykorzystywać go jako schowek na różne przedmioty. Pod uwagę należy również wziąć wysokość garażu i to, czy korzystamy z boksów na dach.
  • Światło wjazdu: warto zwrócić uwagę na to, że nie zawsze jest ono równe rozmiarom bramy. Pamiętaj, że brama automatycznie unosi się maksymalnie, a np. ta obsługiwana ręcznie zabierze kilka centymetrów ze światła.

 3. Pomiar bramy garażowej

Jeśli jest on wykonywany przed ukończeniem garażu, trzeba wziąć pod uwagę takie czynniki jak grubość tynków oraz izolacji. Dlatego też ostateczne pomiary najlepiej wykonać po wykończeniu garażu. Dobrze zrobione pomiary otworu wjazdowego gwarantują trwałość konstrukcji i oszczędności – dopasowanie bramy to przecież ograniczenie strat ciepła.

4. Design bramy garażowej

Do wyboru mamy naprawdę wiele rodzajów bram garażowych, możemy też swobodnie przebierać w kolorystykach i wzornictwie. Bramy „niestandardowe” są nieco droższe, ale z drugiej strony ściśle dopasowane do naszych potrzeb i gustu. Producenci bram w tym zakresie wychodzą naprzeciw potrzebom klienta i oferują naprawdę wiele. Jeden z czołowych producentów bram garażowych – KRISPOL – oferuje aż 40 różnych oklein i aż 200 kolorów z palety barw RAL. Na stronie tego producenta jest również możliwość zwizualizowania danej bramy dzięki Wirtualnemu Studiu Projektowemu. Należy jednak w tym obszarze uwzględnić przyszłe zmiany w elewacji – by brama garażowa nadal pasowała do całości.

5. Pominięcie wodoszczelności bramy oraz izolacyjności akustycznej

Wodoszczelność bramy jest czynnikiem istotnym, gdyż jej poziom może ochronić nasz garaż przed zalaniem i wilgocią, szczególnie jeśli traktujemy garaż jako składzik na inne przedmioty. Izolacyjność akustyczna jest istotna w przypadku np. domów wielorodzinnych, w których znajdują się podziemne garaże zbiorowe.

6. Brak kontaktu lub późny kontakt ze specjalistą

Wszelkie błędy można wyeliminować, jeśli nad całością procesów będzie czuwał specjalista. Wielu producentów bram oferuje profesjonalne doradztwo już na etapie projektowania garażu. Skorzystanie z usług fachowca pozwala na optymalne dopasowanie garażu pod bramę.

Brama garażowa to z całą pewnością ogromny komfort. Należy jednak uwzględnić pewne warunki już na etapie projektowania i budowania garażu – żeby nie mieć w przyszłości problemów z montażem wybranej bramy.

Źródło – WP

Czym się kierować przy wyborze bramy garażowej?

Z bramą garażową jest podobnie jak z drzwiami wejściowymi – dobrze dobrane mogą wzbogacić fasadę domu i znacznie ułatwić nam życie. Z kolei źle dobrana brama garażowa stać się źródłem niekończącej się udręki i irytacji. Czym się kierować przy wyborze bramy garażowej – radzą eksperci z firmy Normstahl.

Nowa brama do nowego garażu
Jeśli mamy taką możliwość, to o bramie garażowej powinniśmy zacząć myśleć już na etapie projektowania domu. Choć wydaje się to absurdalne (w końcu nie zaczyna się budowy domu od drzwi!), to jednak ustalenie wymiarów wjazdu do garażu może w późniejszym okresie zaowocować konkretnymi oszczędnościami – robiona na zamówienie brama garażowa, odbiegająca wymiarami od standardowych, może kosztować nawet do kilkudziesięciu procent więcej niż produkowana seryjnie. Dlatego warto wcześniej zastanowić się nad wymiarami bramy oraz wybrać typ bramy, który będzie najlepszy.
Aktualnie na rynku dostępnych jest tak wiele modeli bram garażowych, że stojąc przed koniecznością zakupu niewątpliwie czeka nas nie lada dylemat. Jaki rodzaj wybrać? Jak ma wyglądać taka brama? Czy montować napęd automatycznego otwierania? I wreszcie co należy przygotować zanim fachowcy przystąpią do montażu bramy garażowej?

Przed montażem bramy
Samo wykonanie otworu do montażu bramy garażowej jest równie ważne, co jego poprawne zaprojektowanie. Poza dość oczywistymi sprawami takimi jak zgodność wysokości i szerokości otworu z wymiarami zamówionej bramy oraz wykonanie ścian i nadproży z materiałów umożliwiających stabilny montaż, należy zwrócić szczególną uwagę, by otwór był on starannie wypoziomowany wzdłuż całego obwodu. Jakiekolwiek krzywizny lub nierówności posadzki, nadproża czy węgarków mogą spowodować nieszczelność bramy lub uniemożliwić jej osadzenie. Dodatkowo, szerokość zarówno węgarków, jak i nadproży powinna być zgodna na całej głębokości montażu bramy, natomiast w przypadku, gdy planujemy montaż automatu, wymiar szerokości nadproża powinien być zachowany na głębokości od 3500 do 4500 mm (w zależności od wysokości bramy). Przed samym montażem należy jeszcze upewnić się, że tynki są suche, a całe pomieszczenie wolne jest od pyłów i zanieczyszczeń.
W przypadku gdy zdecydujemy się na zainstalowanie napędu bramy musimy też pomyśleć o odpowiednim doprowadzeniu instalacji elektrycznej z której korzystać będzie napęd. W tym celu, w odległości od 3600 do 4600 mm w osi automatu (czyli ok. 10 cm za automatem) należy zamontować gniazdo wtykowe nie wyposażone we wtyk ochronny, podłączone do dwużyłowego przewodu przeznaczonego do instalacji 230V.
„Decydując się na konkretny rodzaj bramy należy zwrócić uwagę na aspekty warunkujące jej funkcjonalność, a mianowicie na warunki zabudowy, rozmiary działki a przede wszystkim wielkość samego podjazdu.” – radzi Katarzyna Welik z firmy Normstahl. A jakie bramy oferuje nam rynek?

 

Najstarsze drzwi do garażu
Najstarszym rozwiązaniem są niewątpliwie drzwi skrzydłowe.  Są to standardowe drzwi otwierane na boki i wykonane najczęściej z drewna. Niestety, potrzebują one dość dużo miejsca żeby dały się wygodnie otworzyć, dlatego zanim zdecydujemy się na takie rozwiązanie, upewnijmy się, że parkowanie w dość dużej odległości od bramy przed jej otwarciem będzie wygodne dla nas oraz dla innych. Drzwi skrzydłowe posiadają również swoje zalety – przy swojej prostej konstrukcji (składają się tylko z ościeżnicy oraz skrzydeł osadzonych na zawiasach) są stosunkowo niedrogie i o wiele łatwiejsze w montażu niż inne rozwiązania.

 

Bramy uchylne
Drugim stosowanym od lat typem bram garażowych są bramy uchylne. Zbudowane są one najczęściej z ocynkowanej blachy wzmocnionej stalowymi płaskownikami. Drzwi tego typu są wygodniejsze w eksploatacji niż drzwi skrzydłowe – nie wymagają tak dużej ilości wolnego miejsca przed otwarciem, a dzięki zastosowaniu sprężyn równoważących ich ciężar, otwarcie wymaga użycia bardzo niewielkiej siły, co szczególnie powinny docenić panie. Planując wyposażyć swój garaż w tego rodzaju bramę, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy zanim zdecydujemy się na konkretny model. Po pierwsze zwróćmy uwagę na sposób mocowania drzwi – poza najpopularniejszymi rozwiązaniami wymagającymi instalacji niewygodnych prowadnic sufitowych, bez problemu możemy znaleźć również bramy z systemem otwierania pozbawionym tego mankamentu. „Brama uchylna Normstahl jako jedyna jest standardowo wyposażona w mechanizm podnoszący bez uciążliwych szyn podsufitowych, dzięki czemu instalacja jest niezależna od nadproża i sufitu, stając się szybka i prosta.” – mówi Katarzyna Welik z firmy Normstahl.  Warto również zwrócić uwagę na system sprężyn. Większość bram wyposażonych jest w dwie pojedyncze sprężyny. W takim przypadku zerwanie jednej z nich spowoduje zdecydowanie gorsze działanie drzwi. Dlatego warto zainwestować w bramę,  gdzie zamiast jednej sprężyny po każdej stronie drzwi, zainstalowano system kilku sprężyn. W ten sposób zerwanie jednej z nich w znacznie mniejszym stopniu wpłynie na działanie systemu otwierania i zamykania drzwi.

Bramy segmentowe – bramy nowych możliwości
Kolejnym, bardziej zaawansowanym technologicznie rodzajem bram, są bramy segmentowe, składające się z kilku sekcji o konstrukcji dwuściennej, połączonych szczelnie przy pomocy zawiasów. Sekcje te zbudowane są ze stali ocynkowanej wykończonej farbą poliestrową lub okleiną przypominającą drewno. Tego rodzaju bramy są najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem – podczas otwierania nie wystają poza budynek, dzięki czemu mogą być montowane nawet w garażach wychodzących bezpośrednio na ulicę. Bramy garażowe tego typu występują w dwóch wersjach: górnej i bocznej. Zasada działania bram górnych przypomina antywłamaniowe rolety montowane w oknach – segmenty są tu ustawione poziomo i podczas otwierania wsuwają się równolegle do sufitu. W przypadku bram bocznych segmenty ustawione są pionowo i poruszają się po prowadnicach wzdłuż ścian. Dzięki swojej konstrukcji bramy sekcyjne boczne mogą służyć nie tylko jako zamknięcie jednego wjazdu, ale równie dobrze sprawdzą się w garażu otwartym na dwie strony. „Bramy sekcyjne boczne nadają się do każdego typu otworu garażowego: konwencjonalnego w kształcie prostokąta, ale też zakończonego pełnym lub częściowym łukiem.  W przypadku rozwiązań Normstahl otwarcie czy zamknięcie bramy staje się dziecinnie proste dzięki łożyskowanym rolkom, zapewniającym cichy i spokojny bieg bramy.” – radzi Katarzyna Welik z firmy Normstahl.
Brama dobrze zabezpieczona
Podczas wyboru bramy warto również zwrócić uwagę na sposób jej zabezpieczenia przed ewentualnym włamaniem.  „Godne polecenia są tutaj bramy sekcyjne górne EURO firmy Normstahl, posiadające odporność antywyważeniową klasy WK 2, a podkreślenia wymaga fakt, że firma Normstahl jest jedynym producentem bram garażowych na polskim rynku, który posiada w standardzie certyfikowane zabezpieczenie zintegrowane z konstrukcją  bramy, zarówno ręcznej, jak i automatycznej.” – mówi Katarzyna Welik z firmy Normstahl.
Sezamie otwórz się… pilotem
Zarówno projektując nowy garaż, jak i decydując się na wymianę starej bramy garażowej warto rozważyć wyposażenie jej w napęd umożliwiający automatyczne i zdalne otwieranie. Tego rodzaju napęd można zastosować praktycznie dla każdego rodzaju bram (wyjątkiem mogą się tu okazać jedynie drzwi skrzydłowe) zwiększając tym samym komfort korzystania z garażu. Tego rodzaju rozwiązanie na pewno doceni każdy, kto wcześniej musiał wysiadać z samochodu narażając się na działanie nieprzyjemnej aury tylko po to, by otworzyć drzwi do garażu. Brak konieczności wyjścia z pojazdu w celu otwarcia garażu zwiększa również nasze bezpieczeństwo, ponieważ nie narażamy się w ten sposób na atak potencjalnego złodzieja. Producenci oferują całą gamę napędów różniących się od siebie takimi parametrami jak siła ciągu, prędkością otwierania i zamykania, dodatkowymi funkcjami (m.in. możliwość włączenia oświetlenia wewnątrz i na zewnątrz domu), a nawet wzornictwem. Napęd można wyposażyć w różne opcje sterowania. Od standardowego przycisku czy pilota radiowego poprzez klawiatury kodowe  aż po rozwiązania pozwalające odczytać układ linii papilarnych użytkownika. Wszystko po to by dać nam maksymalne poczucie bezpieczeństwa i uchronić nas przed nieprzyjemnymi niespodziankami. „By zwiększyć komfort użytkowania bramy garażowej, polecam nowy model 3 – kanałowego pilota samochodowego Normstahl zasilanego bezpośrednio z gniazda samochodowej zapalniczki. – mówi Katarzyna Welik – Oprócz tego, że działa bez  baterii, jest zazwyczaj przechowywany w jednym miejscu – w gnieździe samochodowej zapalniczki, dzięki czemu trudniej go zgubić.”
Wybór bramy garażowej przypomina wybór samochodu – bardzo ważna jest marka, wykorzystanie najnowocześniejszych technologii, bezpieczeństwo, długość gwarancji oraz wygląd zewnętrzny. „Produkty firmy Normstahl cechuje innowacyjność i technologiczne zaawansowanie, którego gwarancją jest 60-letnia tradycja i doświadczenie – mówi Katarzyna Welik – Dodatkowo niepowtarzalne designerskie wzornictwo sprawia, że nikt nie przejdzie obok nich obojętnie.” A ponieważ brama to zakup na lata, poświęćmy jej choćby tyle samo zainteresowania co poświęcamy przy wyborze samochodu, który będziemy parkować w garażu.

Facebook